SASS

Alle kinderen leren schrijven op school. Het is voor leerkrachten een uitdaging om alle kinderen leesbaar en soepel te leren schrijven. Dit lukt de meeste kinderen, maar niet voor alle kinderen verloopt het leren schrijven succesvol. Deze kinderen hebben extra ondersteuning nodig in de vorm van aanvullende instructie en gerichte oefening.

Uit onderzoek is bekend dat een kortdurende en gerichte ondersteuning effectief is om hen weer mee te laten doen met de groep. Deze ondersteuning ligt op de grens van onderwijs en zorg: extra begeleiding en gerichte oefening met de deskundige blik van een co-teacher. Leerlingen krijgen in een vroege fase van het leerproces - kortdurend- extra ondersteuning in de klas om hen weer mee te laten doen met de groep. Zo wordt voorkomen dat deze kinderen hardnekkige schrijfproblemen ontwikkelen en verwezen worden voor individuele therapie. Zie ook https://www.schrijvennl.nl/sass2/

Het belang van leren schrijven én de manier hoe we kinderen kunnen motiveren vanuit de zelfdeterminatietheorie samen met het toepassen van de principes van motorisch leren is het brede en stevig gefundeerde wetenschappelijke kader voor de basis van de SASS-groepsinterventie. Binnen dit co-teaching programma werken Skrep-therapeut en leerkracht samen en versterken elkaar in de aanpak. De SASS-groepsinterventie is een vorm van selectieve preventie en vindt plaats in de klas.

Meer weten over SASS?  Neem kontakt op voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden!